Winkel wil data van defecte telefoon of tablet niet kopiëren!

Vraag: Mijn mobiele telefoon is kapot gegaan, een defect moederbord volgens de winkel. Dat wordt keurig opgelost onder de garantie, ik krijg een nieuw toestel. Alleen, ze willen de data die op de oude telefoon stond niet kopiëren naar de nieuwe want dat is te veel gedoe. Maar hoe krijg ik nu mijn data terug?

Antwoord: Dit is een lastige, ben ik bang. Juridisch gezien is data niets. Je kunt geen eigendom claimen op data, zoals je dat wel zou kunnen bij bijvoorbeeld het hoesje om je telefoon of de SD-kaart die er nog in zit.

In 2013 hadden we een zaak over een op leeftijd zijnde Powerbook, waarbij de reparateur de data op de interne harde schijf had gewist. Dat was toen een tekortkoming in de reparatieovereenkomst, omdat het daar deel van de kern van de dienst was om de data intact te laten.

Maar hier gaat het niet zozeer om het herstellen van een harddisk maar om een moederbord, toch een ander soort reparatie lijkt me dan in die zaak. Je kunt dan twee kanten op:

er is niet specifiek gesproken over data en je wéét dat je back-ups moet maken, dus pech gehad, of
je mag als klant verwachten dat je je telefoon terugkrijgt met een nieuw moederbord maar de rest nog in originele toestand, dus mét data.

Ik zou denken dat je mag verwachten dat je opslagmedia onaangetast blijven als het moederbord wordt vervangen. Alleen, bij telefoons is het al snel goedkoper om een nieuwe telefoon te geven in plaats van een reparatie op onderdelen uit te voeren. En ook dat is volgens mij iets dat algemeen bekend is. Je neemt dus een risico als je dan je telefoon laat herstellen zonder een back-up te hebben (hoewel dan wel weer zuur is dat je niet bij je data kúnt als het moederbord stuk is, voor de meeste mensen dan).

Juridisch gezien zie ik dus niet echt opties. Praktisch gezien is het handigste denk ik om vanaf nu alle data op een SD-kaartje te bewaren in plaats van op het interne geheugen, en/of regelmatig een back-up te maken van de telefoondata naar een extern medium.

* Opmerking Digitale Nazorg:

Neem in voorkomende gevallen eerst contact op met Digitale Nazorg.
Wij hebben apparatuur en technieken die veelal niet aanwezig is bij een reparatiebedrijf.
Hiermee kunnen wij in veel gevallen de data eerst, of in een later stadium, alsnog veiligstellen.

Dit artikel is evenens geplaatst op Security.nl.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.