Eindwerkstuk Social media en de Dood

Het gebruik van Social Media is vandaag de dag niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Zowel op persoonlijk gebied als op het zakelijke vlak. De inhoud van het internet groeit letterlijk met de minuut. Steeds meer mensen zijn actief in de digitale wereld en er komt steeds meer informatie beschikbaar over mensen die voor iedereen zichtbaar is. Social media zijn al lang geen hype meer. Steeds meer mensen benutten social media om zichzelf te uiten en te communiceren met anderen.

“Voor het eerst werd ik geconfronteerd met een digitale nalatenschap toen één van mijn collega’s een paar jaar geleden op jonge leeftijd overleed. Zij was naast mijn collega op het werk ook vrienden met mij op Facebook. Op een dag vond haar broer haar zittend in bed, overleden aan een hartstilstand. Op haar eerstvolgende verjaardag zei Facebook enthousiast tegen mij: “Elka is vandaag 43 jaar geworden. Feliciteer haar door haar een bericht te sturen.”

Social Media en de dood gaan nog niet hand in hand met elkaar. Van de vele dagelijkse gebruikers is nog maar een heel klein deel op de hoogte van welke invloed hun digitale nalatenschap kan hebben op hun nabestaanden. Vooral de jongeren ten opzichte van de ouderen denken hier niet over na, terwijl zij juist wel de meest actieve gebruikers zijn.

Na de dood is privacy overleden en de digitale nalatenschap leeft door.

Lees hier het eindwerkstuk van Suzanne Zijlstra: Social Media en de Dood.

Leave a comment

You must be logged in to post a comment.