Waarom je niet direct een telefoonabonnement van een overledene moet opzeggen

Opzeggen telefoon

Waarom je niet direct een telefoonabonnement van een overledene moet opzeggen

Geregeld krijgen wij de vraag om niet alleen de volledige inhoud van een (defecte) mobiele telefoon veilig te stellen na een overlijden maar ook of wij de meldtekst of voicemail van een overleden dierbare kunnen bewaren als mooie herinnering. Dus wat te doen met het telefoonabonnement van een overledene en hoe om te gaan met de zogenaamde ‘twee-factor-authenticatie’?

voicemail

#1. Voicemail (en ingesproken berichten) kunnen fysiek op een mobiele telefoon staan, bijvoorbeeld bij het gebruik van visual voicemail op een iPhone. Standaard staat dit echter meestal op de servers van de telecomprovider. Wanneer een telefoonabonnement wordt opgezegd als gevolg van een overlijden, kan je in zo’n geval niet meer bij die gegevens komen.

 

2FA#2. Twee-staps- en twee-factor authenticatie (ja, die zijn verschillend) zijn technieken waarbij je naast een gebruikersnaam en wachtwoord, op een (specifieke) mobiele telefoon een code krijgt als onderdeel van een inlogbeveiliging. Als bij een overlijden het telefoonabonnement echter is beëindigd, kan je dit dus niet meer gebruiken om zaken af te wikkelen als bijvoorbeeld partner/nabestaande.

In deze twee voorbeelden is het dus raadzaam om het telefoonabonnement nog even aan te houden.

Hulp nodig bij het veiligstellen van gegevens uit een (defecte) telefoon of meer weten over onze mogelijkheden?
Digitale Nazorg, zorg voor dierbare data.

Share with friends